05 října 2012

Fulbright fotostory II: Amerimacka


V minulém postu jsem ukázal některé fotky z politického cirkusu ve Washingtonu, v druhém fotopostu to budou fotky z  cest po Americe. Stařičký Zenit nahradil nový Nikon a za zvuků washingtonské progresivní kapely Thievery Corporation jsem se vydal na několik výletů. 

I když jsem nestihl vidět tolik, kolik jsem si původně představoval, některé fotky z New Yorku, San Francisca, Philadelphie nebo Washingtonu by mohly mnohé přesvědčit, že Fulbrightovo stipendium není jen o studiu, ale i o Americe.


California Dreaming

Součástí Fulbrightova stipendia bývá zpravidla nejen možnost zúčastnit se pre-academic training, který bývá právě na Georgetownu v podobě několikatýdenního kurzu Foundations of American Law, ale také tzv. enrichment seminar, což je sjezd části fulbrightistů z různých oborů z celých USA na jedno místo. Já byl vyslán do slunné Kalifornie, konkrétně do hlavního města Sacramenta. Zde kromě dalšího proběhly i simulované volby amerického prezidenta. Náhodou jsem si vytáhl zrovna roli republikánského kandidáta, sestavil s týmem poradců program nazvaný Contract with America a chodil po volebních setkáních s „voliči“, skládající se ze skupin fulbrightistů reprezentujících například střední třídu nebo obchodníky. 


Přestože se moje populistická soupeřka v republikánských primárkách ztrapnila výrokem, že je zároveň i ministryní zahraničí v Obamově demokratické administrativě, a že podporuje uzákonění možnosti manželství osob stejného pohlaví, tak jsem prohrál. Nuž, zřejmě jsem byl příliš věrný své roli... a ani s láskou namalované plakáty nepomohly.





San Francisco jsem si nicméně nemohl nechat ujít. Na kole jsem překonal Golden Gate Bridge a vyšlapal po Conzelman Road až na kopec na druhé straně zálivu, kde je asi nejlepší výhled na město. A měl jsem štěstí, i místní cyklistka, která vše pozorovala nedaleko mě, mi potvrdila, že takhle pěkně se mraky od Pacifiku valí jen občas.




Reklama na Washington

Díky fotce ze San Francisca, kterou iDnes publikovala mezi řadou ostatních cestovatelských, jsem mohl napsat i krátký článek o Washingtonu. Popsal jsem washingtonskou zálibu v politice nebo třeba nádherné jaro, kdy celé centrum DC rozkvete japonskými třešněmi, které přesně před 100 lety darovalo Washingtonu japonské Tokyo.




Being a Jeffersonian

Jefferson byl fascinující osobnost. Autor Deklarace nezávislosti, zakladatel University of Virginia, vynálezce, botanik, archeolog, velvyslanec USA ve Francii či třetí prezident země... Izolacionista, odpůrce centralizace vlády ve Washingtonu, oponent Hamiltona atd. Také autor výroku, že každá generace by měla jednou za třicet let povstat, ozdravit demokracii a ideálně i sepsat novou ústavu (asi by se mu líbilo hnutí Occupy Wall Street). Mimochodem, na internetu je ke stáhnutí skvělý podcast The Thomas Jefferson Hour. Do Monticella ve Virginii, kde si Jefferson postavil dům, a k University of Virginia, to není z DC daleko.



Gotham

New York je fotogenické, špinavé město, se skvělým jídlem (doporučuji filipínskou kuchyni), glassovskými repetitivními melodiemi na každém kroku a exklusivními rooftop bary. Pro milovníky středoevropského modernismu bych doporučil malou Neue Gallerie, která patří miliardáři Ronaldu Lauderovi, v ČR známému především kvůli prohrané arbitráži o televizi NOVA. V galerii najdete výborné kousky, srovnatelné snad jen s Leopold Museum ve Vídni. Zlatým hřebem je majestátní portrét Adele Bloch-Bauer od Klimta.





Philly

Philadelphia je poněkud zanedbané město mezi Washingtonem a New Yorkem, ale stojí za návštěvu. Schody Rockyho Balboa, centrum starých USA a místo zrodu místní demokracie. Také sídlo hokejového klubu Philadelphia Flyers, bývalého klubu Jardy 68.



Shooting range

A když Amerika, tak střelnice... AK-47, pušky, pistole, co se vám zlíbí...



A na závěr ještě Washington. U street, živá kulturní tepna města, určitě stojí za návštěvu. Ulice Ú patřila totiž na začátku 20. století k několika místům v USA, kde vznikal jazz a hráli zde všichni slavní, od Louis Armstronga až po Billie Holliday, a dodnes je plná jazzových barů. Nejlepší koncertní prostor ve městě je také zde, klub 9:30, kde jsem měl možnost po letech poslechu slyšet naživo washingtonskou kapelu Thievery Corporation, včetně kousků jako Amerimacka nebo Lebanese Blonde.



Žádné komentáře: